social media inso.gov.ir-شبکه_های_اجتماعی_سازمان_ملی_استاندارد
شنبه 28 خرداد 1401
q کتاب الکترونیکی آب (6694 و 2441)
بهتر است بدانیم آب یک ماده شیمیایی شفاف، بی مزه، بی بو و تقریباً بیرنگ است که جزء اصلی جریانهای زمین، دریاچه ها و اقیانوسها و باعث حیات تمام موجودات بر روی کره زمین است. فرمول شیمیایی آن H2O به معنی یک اتم اکسیژن و 2 اتم هیدروژن می‌باشد که دارای پیوند مولکولی بسیار محکمی است.
.
 
q صابون بچه (1329)

صابون بچه صابونی است که از صابونی کردن چربی ها و روغن های حیوانی و/ یا گیاهی با یک قلیای مناسب حاصل می شود.

 
q نخ بخیه جراحی و مواد آن (19395)
نخ جراحی که اغلب به عنوان نخ بخیه نیز شناخته می‌شود، یک وسیله پزشکی است که برای نگه داشتن بافت های بدن پس از جراحت یا جراحی و جهت نزدیک کردن حاشیه زخم ها استفاده می‌شود. در اغلب موارد، سوزنی با نخ متصل برای بخیه زخم ها استفاده می‌شود

q پوشاک کامل بچه (3755 و 2-1830)
پوشک حدودا تا سه سال ابتدای زندگی کودک قرار است در تمام طول روز و شب همراه  او باشد اگر کودک در آرامش باشد، باعث می شود والدین هم در آرامش بوده و به راحتی به کارهای روزمره خود بپردازند.
استفاده از پوشک غیر استاندارد ممکن است:  عوارضی چون انحراف پاهای کودک، عفونت ادراری، حساسیت پوستی و را به همراه داشته باشد. بنابراین  نکته مهم و ضروری این است که، پوشک از مرغوبیت و کیفیت خوب و مطابق با استاندارد برخوردار باشد.

 
 
q خلاصه استاندارد قهوه بوداده و ساییده
قهوه یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌های روی زمین است. تقریبا می‌توان گفت نسبت به نوشیدنی‌های الکلی، صنعتی و گازدار، این نوشیدنی مصرف به مراتب بیشتری دارد. اما در مورد تاریخچه قهوه باید بگوییم که قهوه تاریخچه بسیار جالبی دارد. به تعبیری می‌توان گفت فرایند کشف این دانه بسیار جالب و خواندنی است

 
q  کتاب الکترونیکی غذاهای فراسودمند 

غذای فراسودمند یا غذای عملکردی (به انگلیسی: Functional food) غذایی است که با اضافه‌کردن ترکیبات خاص یا جدید، یک کارکرد بیشتر یافته‌است. در دهه‌های اخیر، بازار غذاهای فراسودمند و مکمل‌های غذایی رونق‌یافته‌است، حال‌آنکه پیامدهای بالقوه سلامتی آن‌ها در درازمدت به‌خوبی شناخته نشده است.
 

     
q بستنی
 
واژه انگليسي بستنی از خامه يخ زده مشتق شده است و در لغتنامه دهخدا به »هر شربت فسرده يخ بسته و يا مبردي كه از شير و شكر يا آب ميوه ها در يخ افسرند و انواع آنها عبارتند از: بستني شير و وانيل، توت فرنگي، آلبالو و جز آن« تفسير شده است. واژه بستني در برگيرنده انواع وسيعي از دسر هاي يخ زده است. هدف از تدوين اين استاندارد، تعيين ويژگيهاي حسي، فيزيكي، شيميايي، ميكروبي، نمونه برداري، روش -هاي آزمون، بسته بندي و نشانه گذاري انواع بستني است

q ماش جوانه زده
جوانه های ماش، یک منبع عالی از پروتئین با کیفیت بالا هستند و به طور متوسط حدود 5 گرم پروتئین را با مصرف یک فنجان جوانه ماش دریافت می کنید. الیاف رژیمی که در جوانه های ماش وجود دارند، سلامت گوارشی ما را بهبود می بخشند و همچنین باعث کاهش وزن می شوند.


 

 
q کتاب الکترونیکی نمک خوراکی
نمک یک بخش مهم در تمدن برای قرن ها ایفا کرده است. استفاده از نمک به شصت سال قبل از میالد به برمی گردد. و از آن به عنوان یک نگهدارنده و نیز برای حفاظت از مومیایی در مصر استفاده می شده است. نمک نامی است عام که به کلرور سدیم گفته می شود، کلرور سدیم به صورت بلورهای سفید مكعبی شكل با دانه های بسیار ریز در طبیعت وجود دارد
 
  q بستنی میان وعده ای لذت بخش پمفلت
بستنی مخلوط منجمدی از ترکیب اجزاء شیر، مواد شیرین کننده، پایدار کننده، امولسیفایر، مواد مولد عطر و طعم، اسید های مجاز خوراکی و رنگ های مجاز خوراکی است. این اجزا که در ترکیب به آن مخلوط بستی گفته میشود قبل از انجام فرایند انجماد، عملیات سالم سازی و همگنسازی روی آن انجام میگیرد. واژه بستنی دربر گیرنده انواع وسیعی از دسرهای یخ زده است
 
q کتاب الکترونیکی آرد و نان
نان در سبد غذايي مردم ايران به اين علت كه قسمت عمده كالري، پروتئين، مواد معدني و ويتامين‌هاي گروه B را تامين مي كند يك كالاي اساسي است. تهيه نان مأكول و با ماندگاري مناسب از اهميت ويژه اي بر خوردار است. لذا لازم است تجربه به ابزار علم و تخصص مجهز شود و اطلاعات‌مان را درباره تك تك مراحل و فرآيندها تا رسيدن به ناني مأكول و مطبوع افزايش داده و با دانش روز پيش رويم.
 
q خلاصه استاندارد خیارشور
كنسرو خيارشور فرآورده اي است از خيارسبز تازه يا خيارشور تخميري كه پس از عمليات آماده سازي در شرايط بهداشتي و در ظروف مجاز غيرقابل نفوذ، بسته بندي و پس از اضـافه كـردن سـبزي هـاي معطر با رعايت شرايط خوب توليد، محلول آب نمك داغ و سركه در ظروف مجاز بـسته بنـدي و دربنـدي شـده وتحـت عمليـات فرآينـد پاستوريزاسيون قرار مي گيرد

 

q الزامات شارژرهای باتری
شارژر باتری به فرانسویChargeur de batterieیا ری‌شارژر به انگلیسیRecharger وسیله‌ای برای تزریق انرژی به باتری‌های قابل شارژ است که اینکار را توسط تزریق جریان الکتریکی به درون باتری صورت می‌دهد.
جریان شارژ به تکنولوژی ساخت و همچنین حجم باتری مورد نظر جهت شارژ بستگی دارد


 
 
q پودر بچه
پودر بچه یا پودر تالک، یک ماده پودری نرم و جاذب رطوبت است که از معدن تالک استخراج می‌شود. به طور معمول از این پودر به عنوان یک محصول بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود؛ اما علاوه بر آن این محصول کاربردهای متعددی نیز دارد اگر علاقه‌مند هستید بدانید که پودر بچه برای چی خوبه؟ با ما همراه باشید.

بهتر است بدانیم آب یک ماده شیمیایی شفاف، بی مزه، بی بو و تقریباً بیرنگ است که جزء اصلی جریانهای زمین، دریاچه ها و اقیانوسها و باعث حیات تمام موجودات بر روی کره زمین است. فرمول شیمیایی آن H2O به معنی یک اتم اکسیژن و 2 اتم هیدروژن می‌باشد که دارای پیوند مولکولی بسیار محکمی است.

q آشنایی با فراورده هاي پروتئين سويا 
دانه سویا گیاهی از خانواده لگومینوز )باقالییان ( است. دانه سویا به دو صورت سویای زرد و سویای مخلوط طبقه بندی میشود. از دانه سویا برای تولید فراوردههای پروتئین سویا استفاده میکنند



 
 
q کتاب الکترونیکی عسل و فرآورده های آن
عسل محصولی طبیعی از یک موجود استثنائی می باشد که در قرآن و کتاب های آسمانی دیگر و همچنین انواع کتاب های طبی از آن به‌عنوان یک غذای درمانی یاد شده است. شاید بتوان گفت که عسل تنها ماده غذائی آماده استفاده در طبیعت است که عملکرد داروئی دارد.




 

q دانش بنیان

یکی از سیاست های توسعه بازار محصولات و خدمات دانش بنیان و افزایش تقاضای محصولات و خدمات آن ها در بازار هدف، بهره گیری از ابزار استاندارد و ارتقای نظام آزمون، به منظور استانداردسازی محصولات و خدمات دانش بنیان است؛ زیرا استانداردسازی علاوه بر این که موجب افزایش تقاضا برای خرید کالای باکیفیت زیاد می شود، سبب رشد میزان صادرات و همچنین صرفه جویی در صرف وقت، کاهش هزینه ها، تأمین امنیت و بهداشت عمومی، افزایش رفاه و درآمد ملی نیز خواهد شد.
 
q جکوزی ها و اسپاها
جکوزی (Jacuzzi (خانگی حوضچهای است که آب در داخل آن با فشار زیاد از طریق پمپ های قوی از دیواره ها به داخل حوضچه رانده میشود. این حرکت آب با فشار منجر به ماساژ آبی و رفع خستگی میگردد. در جکوزی از تجهیزاتی استفاده میشود که حباب هوا ایجاد میکند و آب را به صورت پرتابی از دیواره ها و کف به قسمت حوض جکوزی میفرستد

q آرد
آرد ماده
ٔ پودر مانندی است که از دانهٔ غلات یا سایر مواد نشاسته‌ای بدست می‌آید. بیش‌تر آرد را از آسیاب نمودن دانهٔ گندم می‌سازند؛ ولی از دانهٔ ذرت، گندم سیاه یا (چاودار)، جو، نخود و برنج هم آرد ساخته می‌شود.

بنیاد آرد را نشاسته می‌سازد که خود، یکی از پیچیده‌ترین گونه‌های کربوهیدرات می‌باشد. هنگامی که این آرد را با آب مخلوط می‌کنیم، گونه‌ای پروتئین پیچیده به نام گلوتن ساخته می‌شود. براساس استاندارد ۱۱۰۳ آردی که تقریباً از تمامی اجرای دانه گندم تهیه می‌شود را آرد کامل می‌نامند و هر چه میزان سبوس در آرد بیشتر باشد رنگ آن را تیره‌تر می‌نماید. از این آرد برای تهیه نان‌های سبوس‌دار (تیره) استفاده می‌شود. توجه: براساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، نیاز روزانه انسان به فیبر (سبوس یا الیاف گیاهی و مواد سلولزی) حداقل ۳۰ گرم است، ولی هم‌اکنون فیبر دریافتی روزانه مردم ایران تنها ۸ گرم است.